Hvordan bli raskere på sykkelen

Har du ikke høyprofilhjul sier du? Jøss, det er jo et under at du i det hele tatt ruller framover. Ikke tempohjelm heller? Da kan du like gjerne legge opp… Tja, les videre om du ønsker å forstå hvordan du kan gjøre unna sykkelturen raskere med små, enkle grep som ikke koster skjorta.

 

Kraft og vindmotstand

For det første, det er to avgjørende faktorer for hvor raskt du kan sykle:

• Hvor mye kraft du klarer å produsere.
• Vindmotstand. Jo raskere du sykler, desto større motstand møter du i vinden.

 

Aerodynamiske rammer

Aerodynamiske rammer er i vinden som aldri før og mens du tidligere gjerne måtte gå på kompromiss mellom en aerodynamisk ramme som var relativt tung og uegnet til lengre turer, kan du nå få en areo-sykkel som takler alle utfordringer. Sykkel- og rammeprodusenter har de siste årene hatt et økende fokus på å utvikle aerodynamiske rammer på de tradisjonelle landeveissyklene.

Det er ingen tvil om at en aerodynamisk ramme er viktig når det står om tiendeler på oppløpet på Champs-Élysées, men for de fleste av oss er det ikke på rammen det er mest å hente. Ved å gjøre små grep og investeringer kan du lett bli en raskere syklist uten at det tømmer lommeboken. Tabellen under viser en grei oversikt over hvilke grep du kan ta, hvor mye tid du sparer og kostnaden av det.

13525388_1573838776245519_1859713093_n

 

 

Tempodrakt og aerobars

Det du sparer mest tid på, og som samtidig er en rimelig investering, er å kjøre med tempodrakt og aerobars. På en 40km tempo kan du spare over to minutter ved å bytte til dette, og det trenger ikke å koste stort. Et par clipp-on aerobars får du til en tusenlapp. Det skal nevnes at om du ikke kjører temporitt/triatlon eller trener bevisst til tempo/triatlon, så er nok dette litt drøyt for en treningstur.

12940744_1559580241008099_568769231_n

 

 

Kroppsholdning

Kroppsholdning er også meget avgjørende og høyst undervurdert. Det hjelper ikke å montere aerobars på styret og tro at du skal bli raskere om du sitter i en oppreist posisjon på sykkelen og ikke utnytter egenskapene til aerobøylene. Riktig holdning er meget avgjørende og kan spare deg for minst ett minutt. I utgangspunktet er det gratis, men om du må presse deg selv til å ligge langflat på sykkelen så kan vinninga gå opp i spinninga om du må betale for kiropraktortimer i etterkant.

13381262_2022359044654934_26817791_n

Aerohjelm

Det neste på lista er aerohjelm. Her har flere produsenter kommet med gode alternativer de siste årene, og du kan fint sykle med en aerohjelm uten at du ser ut som en tulling. Aerohjelmen sparer deg for over minuttet på den samme distansen. Selve hjelmen er nok litt dyrere enn aerobarene, men mer praktisk med tanke på at den kan brukes på alle turene dine.

Hvordan spare tid på sykkelen


Tallene er beregnet ut i fra en godt trent rytter som holder 40km/t i 48 minutter. En hastighet som er imponerende i seg selv.

 

Høyprofilhjul

Så er det de berømte høyprofilhjulene. Her er et definitivt mye å spare, men det er også en av den dyreste investeringene. Et godt hjulsett kan spare deg for et drøyt minutt, men koster fort 10-30000kr alt etter hva du velger. Det er ikke bare profilen på hjulene som er avgjørende, her er det flere innvirkende påvirkende faktorer som kvalitet på hjullager, stivhet på eiker og hvordan hjulet er bygd opp. Ikke minst er valget av dekk helt avgjørende og kan spare deg opp til ett minutt. En bemerkelsesverdig ting er at den mest aerodynamiske løsningen er å kjøre med platehjul bak og 3-eike hjul foran. I tabellen er det tatt høyde for kombinasjonen platehjul/3-eike og dekk med lav rullemotstand.

13551775_515240845341881_1974793187_n

 

 

Skotrekk og shave

Så til et par ting som sørger for at du kan bli raskere OG fremdeles ha råd til sydenturen til sommeren. Bruker du skotrekk kan du spare et halvt minutt på 40km, og det koster deg en femukers tippekupong! Vil du kutte enda ett minutt på distansen kan du shave leggene, men hør med partneren først om det er ok.

Hvor lønner det seg å spare vekt